La col·lecció d’obres d’Antoni Viladomat comprèn tres pintures apaïsades d’una sèrie de sants i santes. Santa Maria Magdalena penitent, Santa Maria Egipcíaca al desert i Sant Ignasi escrivint a la Santa Cova de Manresa amb Montserrat al fons. Es caracteritzen per tenir la figura representada en primer terme, en una composició oberta de la figura en un costat amb un teló de fons en forma de paisatge, com un retir espiritual idealitzat en el paisatge o una finestra a la reflexió i la meditació. Segons la tradició, és la cova —a prop del riu Cardener— on sant Ignasi de Loiola va tenir les experiències místiques i espirituals que el van inspirar en la redacció de la seva obra principal, Exercicis Espirituals, després del seu pelegrinatge a Montserrat l’any 1522. A finals del segle xvi, es desperta l’interès pels llocs ignasians i es comença a venerar la cova, seguint les petjades i llegendes al voltant de la seva figura i la recerca de les vocacions espirituals. La relació d’Antoni Viladomat amb Mataró ve del seu matrimoni amb una neboda de l’important comerciant Josep Esmandia i Milans i on pintà, entre altres encàrrecs, la capella dels Dolors a la basílica de Santa Maria, un dels conjunts més importants de l’artista i de l’art de l’època del Barroc a Catalunya.

Any 1700 - 1720

Oli sobre tela

57x180 cm

Antoni Viladomat, 1678 - 1755