nom de l'obra
El Museu Carmen Thyssen Andorra i Crèdit Andorrà han presentat avui en roda de premsa la nova exposició del Museu, «Talents amb denominació d’origen. De Rigalt a Puigdengolas», una exposició centrada en el diàleg artístic entre la Col·lecció d’Art de Crèdit Andorrà i la Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza. La mostra s’inaugurarà l’11 de febrer de 2021 i romandrà oberta fins al 9 de gener de 2022. S’obrirà al públic a partir del 12 de febrer. L’exposició fa un recorregut per l’obra d’artistes catalans de finals del s. XIX i principis del s. XX, pintors que coincidiren en la seva formació o que crearen escola pròpia. L’Escola de la Llotja, l’Escola d’Olot, la Colla del Safrà, els Luministes de Sitges i Els quatre gats hi són representats amb una selecció d’obres exposades que pretén mostrar la similitud i les divergències entre pintors catalans d’aquesta època, els estils més singulars i les afinitats en el seu treball. Pep Farràs, gerent de la Fundació Museand, comenta que «l’exposició neix del compromís amb la cultura i de la unió del sector públic i el sector privat, amb la voluntat de difondre i preservar la nostra cultura, l’art del nostre país. Per al Museu Thyssen, aquesta exposició és el millor exemple que defineix l’equipament andorrà com a espai de trobada entre tradició i modernitat, creador de sinergies entre la iniciativa pública i privada, i que treballa perquè l’art del país estigui a l’abast de tothom i sigui per a tothom». Joan R. Mas, director de Comunicació Corporativa, Màrqueting i Transformació Digital Clients de Crèdit Andorrà , agraeix l’oportunitat que els ha brindat el Museu Carmen Thyssen Andorra, un espai de referència en l’oferta cultural del nostre país i que contribueix a la projecció internacional del Principat. Comenta que «la mostra és una gran oportunitat per fer conèixer al públic del Principat i al visitant una selecció important de la Col·lecció d’Art de Crèdit Andorrà, obres que es mostren per primera vegada a Andorra en un espai museístic obert al públic. L’exposició ens permet fer partícip el visitant del nostre compromís com a Banc de promoure, difondre i compartir el coneixement i la cultura». La cinquena mostra és fruit del treball dels dos comissaris de l’exposició, Isabel Rodríguez i Guillermo Cervera, amb la voluntat de col·laboració entre la col·lecció privada de Crèdit Andorrà, iniciada l’any 1989, i el Museu andorrà ideat des de la col·lecció privada de la baronessa Carmen Thyssen. Guillermo Cervera, co-comissari, explica els aspectes artístics més importants de la nova exposició, centrada en el diàleg pictòric a través d’una selecció de quadres d’artistes catalans de les dues col·leccions. Ramon Casas i Carbó, Modest Urgell i Inglada, Joan Roig i Soler, Joaquim Mir i Trinxet o Eliseu Meifrèn i Roig, entre altres, són alguns dels protagonistes de la mostra. Segons Cervera, «entre les pintures seleccionades coneixerem l’obra d’artistes especialitzats en diferents tipus de paisatge, en retrat i d’altres polifacètics que plasmen la seva expertesa sobre el llenç. Entre els paisatgistes, alguns trobaren la seva font d’inspiració en la seva terra, mentre que d’altres cercaren indrets llunyans dins de la península, insulars i, fins i tot, fora del continent. Una gran part dels artistes catalans representats van tenir la sort de poder explorar noves tendències fora de Catalunya, tot i que en tornar a casa no van deixar de pintar indrets rurals inspiradors». Els dos comissaris de l’exposició, Rodríguez i Cervera, han escollit l’obra Prats de Santa Coloma, Andorra, de Joaquim Mir i Trinxet, com a imatge central de la mostra. L’autor ha deixat diversos testimonis pictòrics de les seves estades a les valls els anys 30, un clar exemple de la importància del Principat d’Andorra com a inspiració artística. Per mostrar el diàleg entre les dues col·leccions, que consisteix en 23 obres del Fons d’Art del Creand i 5 obres de la Col·lecció Carmen Thyssen, Cervera ha posat com a exemple dues obres de l’autor Joan Roig i Soler, cofundador de l’escola Luminista de Sitges. «En Cases a la platja de la Col·lecció d’Art de Crèdit Andorrà, l’autor retrata a la perfecció els efectes de la llum d’un paisatge de platja, un espai que ocupa una part molt important de l’obra i n’és protagonista en el primer pla horitzontal, una estructura característica de les pintures marines. Platja de Vilanova, de la Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, descriu la platja de Vilanova i la Geltrú amb unes cases sobre la sorra i el mar al fons, un escenari molt similar que segueix la mateixa estructura de Cases a la platja, però en posició invertida lateralment».